Friday, 28 December 2012

TANGGUNGJAWAB

Assalamualaikum....selamat pagi....alhamdulillah kak gie masih diberi oleh ALLAH waktu untuk kak gie meneruskan kehidupan hari ini....tersedar awal pagi jam 4.ooam....kak gie boleh menyiapkan sedikit tugasan sebagai ibu..guru dan juga pelajar....jam 7.00 pagi nanti ada program di sekolah dan harapnya semua berjalan lancar..

kak gie ingin memperkatakan tentang "TANGGUNGJAWAB"......setiap dari kita perlu mengambil berat tentang isu ini...tidak kiralah siapa diri kita...ibu..ayah..anak...pelajar..kawan..cikgu....selagi kita bergelar MANUSIA...tanggungjawab itu perlu kita tunaikan...jika kita lari dari tanggungjawab atau "BUAT TAK KISAH".....kita akan menerima natijahnya....jadi TANGGUNGJAWAB itu kita kena laksanakan agar kehidupan kita akan di beri rahmat olehNYA..AMIN...

Wednesday, 26 December 2012

esok kerja

Assalamualaikum dan selamat pagi...sudah puas bercuti panjang...esok hari pertama meting...berjumpa dengan rakan -rakan sejawat...dan akan bermula tugas seperti biasa..
bila berjumpa dengan rakan ¤- rakan banyak yang ingin diceritakan dan masing-masing dengan keseronokkan tersendiri...
ikutkan perancangan kak gie ingin bercuti dilangkawi selepas exam sem 6...tapi keadaan tidak mengizinkan..insyaalah...hujung tahun depan sajalah...ada hal yang lebih penting..jadi perlu didahulukan...ok...baru saja sampai dari kampung...mata dah mengantuk...badan letih...Assalamualaikum........

Saturday, 15 December 2012

tahun baru

Assalamualaikum....pejam celik..pejam celik..tahun 2012 bakal meninggalkan kita..dan tidak berapa lama lagi kita akan memyambut tahun baru...emmm...biarlah azam pun baru dan pastikan azam yang lepas telah dilaksanakan...

Bagi ibubapa tentu sibuk membeli kelengkapan untuk anak-anak memasuki persekolahan...terutama bagi yang pertama kali membuat persiapan untuk anak sulung memasuki sekolah...panikkk...tak tahu macamana nak uruskan..kalau boleh semua kita nak uruskan...ye lah....teruja..seronok tengok ibubapa membuat persiapan..anak-anak pula macam tak sabar-sabar nak memakai baju seragam sekolah...alahaiii..cutenya..bagi yang baru memasuki tahun satu....ibubapa yang tak senang duduk...sabar..anak-anak sekarang cukup berdikari...bila melangkah masuk ke dalam kelas kali pertama penuh gaya...seronokkan?....indahnya dunia kanak-kanak.....

Sunday, 9 December 2012

manusia.....

Assalamualaikum....Apa khabar.?..kak gie harap semuanya sihat dan bahagia....doakan kak gie begitu juga...Hari nie kak gie dan teman sebilik kak gie dan juga merupakan kawan sekuliah berpeluang melihat keindahan pantai di Melaka....Ya ALLAH...terlalu indah....rugi bagi sesiapa yang tidak menyedari semua itu...kerana itulah yang ALLAH berikan   penglihatan untuk melihat sesuatu yang baik dan indah....

Teringat kak gie tentang peristiwa tsunami...itulah ujian yang ALLAH berikan kepada umatnya..untuk kita lebih mendekatkan diri kepadaNYA...namun kita sebagai manusia sering lupa akan peringatan itu...kita sering alpa..kita sering lalai...namun sebagai hambaNYA....doakan yang terbaik dalam hidup kita,agar kehidupan dan perjalanan kita semakin hari semakin baik dan mendapat keberkatan dari ALLAH...AMINNN......

Sunday, 2 December 2012

kita berkongsi

Assalamualaikum....semoga adik- sihat bersama yang tersayang...coretan kak gie kali ini mengenai tanggunjawab seorang lelaki yang bergelar suami...

sebagai lelaki yang bergelar suami...perlu bersedia memikul amanah yang diberikan...perlu bersedia dari segi fizikal..mental dan juga kewangan untuk membahagiakan keluarga tersayang....jangan bersikap lepas tangan..sekiranya isterinya berkerjaya..kerana tanggungjawab tetap dilaksanakan dan amanah tetap ada...jangan memandang mudah tanggungjawab itu...suami yang mengambil peluang lepas tangan kerana isterinya bekerja adalah sifat yang perlu dijauhi..kerana itu menunjukkan  bahawa lelaki tersebut belum bersedia untuk memikul tanggungjawab...dan isteri pula perlu mengetahui haknya sebagai isteri...kalau dalam rumahtangga ada sikap bantu membantu dan bertolak perkara yang yang keruh Insyaallah dapat dihindari....berbicara antara suami isteri seperti sahabat...akan dapat meluahkan rasa hati tanpa berselindung...ramai yang kaku untuk berbicara seperti sahabat kerana ada sikap sambil lewa mendengar dan tidak memberi respon secara ikhlas....jadi kita perlu berubah...bukakan minda kita dan perbaiki kesilapan...semoga hidup kita dirahmati ALLAH.....

Friday, 30 November 2012

perlu atau tidak.....

ASsalamualaikum....selamat malam...jam.menunjukkan 8.06pm...pernah atau tidak kita merasai yang diri kita tidak diperlukan....ye lah..macam rasa percakapan kita tidak diberi perhatian....sms yang dihantar dibalas dengan perkataan yang "hendak tak hendak"...atau kita bersungguh-sungguh cerita hal yang berlaku...jawapannya bila ditanya...eemmm....okkk.....entah.....pernahkan?.....

Apa yang perlu kita buat???....agar kita tak "makan hati"..."sakit hati"..."jauh hati"......pada kak gie mudah saja.....tanya kenapa?..kalau jawapan yang diberi boleh diterima akal yang waras kita perbaiki diri...kalau jawapan hanya tindakan psikomotor...angkat bahu...kita tau yang kita perlu jauhkan diri...lebih-lebih lagi ~tiada jawapan,senyap....~..itu tanda-tanda awal kita perlu bersiap sedia dengan kesedihan....tapi jangan bersedih adik-adikku sayang...kita mendoakan yang terbaik..walaupun hati kita terlalu sakit.....

Saturday, 24 November 2012

sejarah

Assalamualaikum....

kak gie bercadang nak bercuti ke Langkawi sebelum memasuki tahun persekolahan 2013..dah tak sabar rasa hati nak bercuti bersama keluarga tersayang..entah tahun berapa last kak gie pergi langkawi...tentu banyak yang berubah..tapi sejarah tidak pernah berubah..sejarah tetap ada dan sesiapa pun tidak berhak mengubah sejarah..begitu juga dalam hidup kita..

banyak sejarah suka duka yang kita lalui...terpulang pada kita tabah  mengharungi atau kita mampu menangis dan berserah...pada kak gie..kita perlu kuat menghadapi...kerana kita masih ada tugas yang belum selesai kita laksanakan...kita perlu teruskan kehidupan kita..perlu kuat dan tabah....semoga adik2 di luar sana tabah dan teguh walau badai melanda..itu tandanya DIA   ...merancang sesuatu yang hebat untuk kita...

Thursday, 22 November 2012

seronok belajar

Assalamualaikum....hari ini baru kak gie berkesempatan menjenguk laman ini..sibuk dengan jadual kuliah dan segala aktiviti seharian...jika difikir-fikirkan rasanya memang tak sabar-sabar nak habiskan 2 semester lagi....memang seronok belajar bersama kawan-kawan yang sealiran...lebih2 lagi kawan yang memahami..yang boleh berkongsi cerita..lebih-lebih lagi ketika musim peperiksaan...yang seronoknya ketika belajar dan berjumpa dengan rakan2 sekuliah ialah bila part makan...mulut masing-masing berazam nak diet..tapi...emmmmm.....diet sekejap je..pantang keluar je makan...semua kedai makan kalau boleh nak rasa....bila dah kenyang....ooooo...kita kena diet esok...tapi esoknya tetap makan.....makan..dan makan....time nak exam..bila baca buku..lupa..,baca..lupa..baca...lupa....akhirnya lupa baca....tapi bila semua itu berakhir tentu kak gie akan rindukan semua kenangan itu...

Saturday, 17 November 2012

semoga anak ibu tabah

Assalamualaikum.....

alhamdulillah segalanya telah selesai dengan izinMU ya ALLAH...walaupun hati sedikit sebak dan rasa terkilan yang teramat sangat kerana tiada disisi anak kak gie ketika itu...
maafkan ibu....bukan niat ibu....tetapi keadaan yang memaksa...sebagai anak lelaki kena kuat dan tabah....

Bila diingat sebelum itu....anak kak gie yang berumur 9 tahun tidak menunjukkan rasa takut untuk berkhatan...."alahhh...macam gigit semut je...kacang je tu...."itulah kata-kata yang sering disebut...

Pada hari kejadian...kak gie tidak senang duduk dalam bilik kuliah....mata hanya memandang telefon...."menangis ke....takut ke.."...curi-curi keluar dari bilik kuliah dan tekefon....meruntun hati seorang ibu mendengar anak lelaki ibu menangis....

Ya ALLAH....kuatkanlah semangatnya...dan semoga anak ibu menjadi anak yang baik...amin...

Tuesday, 13 November 2012

jangan bersedih....



Assalamualaikum .....seronokkan dapat bercuti bersama keluarga tersayang..makan bersama..bergurau senda..dapat berkongsi cerita suka duka seharian...indahnya..

Tapi pernah atau tidak kita terfikir tentang seseorang yang tiada sesiapa disisinya..merasai kesedihan kerana disisinya tiada tempat untuk mencurahkan rasa gembira dan kecewa sehariannya....jangan bersedih sahabat...DIA sentiasa bersamamu..sentiasa mendengar keluh kesahmu..berceritalah kepadaNYA..DIA akan mengatur segala-galanya untukmu

Thursday, 8 November 2012



Assalamualaikum....tinggal esok lagi...kemudian  murid-murid akan bercuti panjang....hari ni kak gie rasa penat dari hari biasa..tetapi merasai kepuasan...bila dapat melakukan perkara yang seronok dan kak gie minat...menyiapkan pentas bersama rakan -rakan tersayang....

untuk rakan-rakan guru...selamat bercuti....

Saturday, 3 November 2012

Assalamualaikum....adik- adik kak gie yang kak gie sayangi...ini kisah hidup seorang perempuan yang bergelar isteri....sebak rasa hati kak gie bila ada yang sudi meluahkan rasa derita didalam hati..mungkin tidak tertanggung lagi peritnya menyebabkan luahan rasa ini kak gie kongsikan dengan adik-adik.....

adikku.....kalau rasa ingin menangis...menangislah sepuas hati...jangan disekat air mata itu...sebab dengan menangis derita itu akan berkurangan....biarkan dia yang memang ingin memilih cara hidupnya...setelah terlalu banyak pengorbanan kau lakukan....cukuplah...fikirkan dirimu serta anak-anakmu...kerana kau telah berusaha sedari
awal agar hubungan itu berpanjangan...dan ingatlah DIA ada bersamamu....mengadulah kepadaNYA....dan nasihat kak gie...jangan terlalu menyendiri....kerana kesedihan itu akan menghampiri......buatlah sesuatu yang boleh mengembirakanmu....dan derita itu akan beransur-ansur menghilang......

Thursday, 1 November 2012

assalamualaikum.....

Biar aku berbicara seketika...
mungkin rasa pedih berkurangan
aku lalui semua dengan sekuat hatiku
biarpun kekadang air mata menemani

pengorbanan....

terlalu banyak...
tidak bisa dihitung
kalau kau bisa menghitung
kau akan mengerti
itu lah yang aku lakukan untukmu

janji.....

setiap janjimu aku sematkan
dan aku akan sering ingatkan
walaupun aku tahu itu janji awanmu
ringan dan bermusim

hari ini....

dengan sedikit kekuatan
setelah...pengorbanan tidak dihargai
dan janji tidak pernah kau kotakan
aku akan melangkah pergi...
dan hiduplah dengan bahagia....


☆........ingatlah...sahabat ....DIa....tetap bersamamu...dan memohonlah kepadaNYA...

Thursday, 25 October 2012

semoga bahagia

InsyaALLAH.....esok semua umat islam akan menyambut hari raya haji@ juga dikenali hari rsya korban.....yang sudah sampai ke kampung halaman tentu bahagiakan ...bersama keluarga tercinta....yang perempuan sibuk di dapur memasak rendang dan yang lelaki yang rajin-rajin tu sibuk membakar lemang @ juga sibuk-sibuk membakar rokok...
kak gie tahun ini berhari raya disini...tidak ada yang istimewa selain dari kak gie memasak rendang yang kak gie namakan rendang siti nurhaliza....mudah saja nak membuatnya....ok kak gie nak berkongsi resepi ini bersama2....buat tau...

baiklah untuk sekilo daging...bahan2nya:
bawang merah 1/2 kilo
halia dan lengkuas sedikit saja tau
serai 3 batang
lada kering kalo nak pedas isi lebih
buah keras sepeket kecil
bahan2 di atas perlu di blen dan ditumis dulu sehingga naik bau.....wangi...
kerisik 2 paket kecil
kicap manis dalam suku botol kecil
santan 1 biji kelapa...
※ setelah bahan tadi naik bau...daging yg telah dipotong nipis2 dimasukkan kedalam kuali tadi ...biarkan ia mereneh dengan api yang kecil....oppssss...jgn lupa ktika memasak tadi masukkan santan....bila menggelegak isikan buah keras ,kicap dan juga kerisik...jangan lupa garam ye....secukup rasa....biarkan di atas dapur...sekali sekala kacau....biarkan kering...kemudian bole dihidang....smbil2 memasak dapur yang kosong sebelah lagi tu masaklh nasi empit segera.....selamat mencuba.....

Monday, 22 October 2012

kenangan semalam.....

Diam tak diam hampir 3 tahun kak gie bertugas sebagai pendidik di sini...pelbagai kenangan kak gie lalui....pahit..manis..ketawa..menangis semua kak gie telah rempuhi...suka atau tidak semua tanggungjawab kak gie laksanakan sedaya upaya kak gie...

Murid tahun 6 telah selesai menduduki peperiksaan tahun enam dan juga peperiksaan akhir tahun...jadi guru- guru tahun enam merancang pelbagai aktiviti agar terisi masa mereka dengan aktiviti yang berfaedah...ada guru yang merancang aktiviti sukan antara kelas...pertandingan nyanyian,pertandingan nasyid dan juga pertandingan azan...seronok melihat anak-anak zaman sekarang....mereka memang berani ketika berada di pentas dan memang kreatif dalam melakukan segala aktiviti....Seingat kak gie...selepas kak gie menduduki peperiksaan penilaian tahun lima (ketika itu....UPSR tak ada lagi)...yang kak gie ingat hanya ada pertandingan permainan sahaja....tapi sekarang anak-anak murid memang bertuah..

sebelum kak gie bertugas di sini kak gie bertugas di salah sebuah sekolah di Melaka....salah satu peristiwa serta kenangan yang tak mungkin kak gie lupakan......ketika itu kak gie mengajar murid tahun 2....kak gie ingin bercerita tentang jenis-jenis pekerjaan....dan dalam pengajaran kak gie...kak gie memberikan beberapa contoh pekerjaan HALAL.....seperti contoh....bla..bla..bla....kak gie meminta beberapa orang murid memberikan contoh pekerjaan yang halal ...seorang murid yang penuh yakin bangun dan memberikan contoh...".cikgu saya tahu contoh pekerjaan yang halal tu...."....baiklh berikan contoh...."pekerjaan yang halal itu adalh bila kita masuk kedai ada tanda HALAL....."...OOOOOO......kak gie tersenyum.....kreatif kan anak-anak sekarang......

Sunday, 21 October 2012

alhamdulillah.....tidak lama lagi cuti sekolah akan datang.....bagi ibubapa yang telah merancang untuk menghabiskan masa bersama keluarga tercinta..tahniah....pelbagai aktiviti dirancang...tentu seronokkan??,,......

bagi kak gie pula...cuti seperti 2 atau 3 tahun yang lepas....tarikh bercuti hingga tarikh bertugas semula semuanya dihabiskan bersama teman2 sekuliah....dari jam 8.00 pgi hingga ke jam 5.00 ptg @ berlangsung hingga malam hari.....itulah pengorbanan......pengorbanan yang perlu kak gie lakukan...

rindu pada anak-anak selama itu kak gie pendamkan....kak gie hanya berdoa agar suatu hari nanti anak-anak kak gie mengerti apa yang kak gie lakukan....semuanya untuk mereka tersayang....

Friday, 19 October 2012

cerita esok

selamat petang.....alhamdulillah kak gie dan anak sudah sihat...esok sekolah kak gie akan mengadakan majlis makan-makan di salah satu tempat di bukit Jalil....seronok jugakan kalau sekali sekala dapat bersantai seperti itu...sebab banyak masa dihabiskan dengan melakukan tugas-tugas sebagai pendidik..dan setelah berpenat lelah dan berkejar dengan tugasan yang tidak pernah habis...esok adalah harinya......KITA ENJOYYYY.....bukan selalu sekali sekala.....
ESok kak gie nak tengok kawan-kawan kak gie yang memang suka melaram...emmmmm...kalahkan artis bila mereka melaram....walaaaaaaa......tak sabarnya...tunggu tau...kak gie akan ambik gambar mereka....kak gie pula esok akan memakai blaus dan kain berbentuk A.....emmmm.....camno pulak tu....??....TUNGGUUUUU....

Sunday, 14 October 2012

assalamualaikum.......
sudah beberapa hari kak gie tak singgah di laman ini...bukan lupa...tapi kak gie kurang sihat.ketika sakit baru kak gie sedar segala nikmat yang Allah bagi cukup besar...kak gie...hilang selera makan....perut lapar tapi selera makan tiada.....itu baru sedikit ujian ALlah bagi kepada kak gie...tapi kak gie dah keluh kesah...kak gie batuk dari selepas hari raya aidiladha hingga sekarang.....dah macam-macam ubat kak gie minum....tapi tak baik- juga.....
tapi kak gie sepatutnya bersyukur kerana sakit kak gie bukan seteruk mana pun...jika dibandingkan dengan penyakit kronik yang lain......betul tak?....

Wednesday, 10 October 2012

cepat sembuh

selamat pagi......semoga hari ini memberi seribu kesejahteraan buat semua...
kak gie .....hari ini tidak dapat menguruskan hal lain terutama dengan kerjaya kak gie sebagai pendidik.....anak kak gie yang ke dua demam.....susah betul hati kak gie.....dia memang kerap demam.....nak makan ubat pun susah....dan ada ketikanya boleh menaikkan kemarahan kak gie.....
Bila demam......mengambil masa nak sihat semula.....bila dah sihat.....mulut tak berhenti bercakap.......itulah anak-anak......sayang ibu tak pernah berubah......
buat semua....selamat menjalankan tanggungjawab masing-masing dengan penuh ikhlas dan jangan lupa berikan senyuman seikhlas hati agar hari anda penuh kemanisan
.......

Saturday, 6 October 2012

SUATU HARI.....

Hari nie....ada program disekolah....sesuatu yang baru dan menarik...seronok juga belajar sesuatu yang baru....itulah ILMU....akan seronok belajar jika ia mendatangkan faedah....selepas program tersebut kak gie dan teman-teman yang lain menghadiri sebuah majlis perkahwinan di sekitar Shah Alam...ALHAMDULILLAH perkahwinan yang meriah....pengantinnya pun cantik dan sama padan....sealiran....kerjaya  DOKTOR.....

TAHNIAH  ibu pengantin....tema..purple dan putih...memang manis dan lembut...lauk pauknya kak gie puji...memang sedap...ayam,daging,ulam....kuih muih...cendol...memenuhi citarasa kak gie dan kawan-kawan yang lain...

Selepas itu kak gie dan kawan-kawan mengambil kesempatan ke galeri tudung FAREEDA...WOWWW....memang menarik...tertarik...emmm....kawan-kawan kak gie tanpa berfikir panjang setelah memilih pelbagai jenis warna...perempuankan....kalau dah suka ..
.kak gie????.....window shoping je...kemudian..masuk jakel...baju pula yang jadi pilihan..warna pink lembut...tak lama lagi nak raya hajikan?..keluar dari jakel....masing-masing jeling galeri ARIANI...kalau tak masuk rasa terkilan....emmmm....perempuan...ARIANI LAGI....Kak Gie tak...hanya meninjau sahaja.....

Itu sahajalah yang kadang-kadang boleh melapangkan fikiran...TAPI ,bukan selalu....kerana segala-galanya ada had....yang difikirkan perlu dan berbaloi untuk digunakan....Betul ke perempuan suka shoping???????.......@ lelaki suka shoping?????...


Wednesday, 3 October 2012

diriku dan kamu......



Buat renungan diriku dan juga sahabat2 tersayang....

hidup kita umpama roda....
umpama air...ada pasang surutnya
andai kita bahagia dan selesa
jangan dicerca dan jangan lupa rumput dibumi
kerana akan tiba waktunya kita merasai kesukaran
dan ada waktunya rumput dibumi memberi kekuatan
ketika bunga-bunga segar mengharum
jangan menghina lopak di tangga

kerana ada tikanya kegusaran melingkari diri
lopak juga tempat penyejuk hati.....

*.....belajar faham bahasa kritis jika ingin menjadi manusia berperasaan.....kita hidup bukannya lama...bila-bila masa akan dijemput pulang..kerana segala yang ada disamping kita hanyalah pinjaman dari ALLAH.....BERBUAT BAIK DAN BERPRASANGKA BAIK.....KAK GIE sayang kamu semuaaaaaa.....

Monday, 1 October 2012

kepadaMU....

kehidupan kita ini bermusim...ketika bayu lembut menyapa pipi...itulah tikanya diri kita berada dalam keselesaan...ketika hujan renyai turun...basah menyapa kita......kita berlari mencari sesuatu yang boleh memberi kita kekuatan dan semangat kerana dihadapan kita hujan batu menunggu untuk menimpa kita....tatkala sajli membuai rasa...kita lupa sejenak tentang hujan....kerana itulah kita sebagai manusia yang sering lupa....

ketika musim silih berganti dalam hidup kita...jangan kita lupa tentang pengalaman lalu..kerana pengalaman itulah yang akan menyedarkan kita istilah kehidupan...tidak semua yang kita impikan akan berakhir dengan kebahagiaan dan tidak juga berakhir dengan penderitaan.....kerana DIA maha pengatur urusan kita.....tugas kita disini menapak mengikut aturanNYA...dan insyaalah lembayung kasihNYA bersama kita.....

Sunday, 30 September 2012

pilihan hati

kata-kata pilihan hati...

*Dahulukan dengan mengucapkan salam,senyuman dan hormat kepada mereka...curahkan perhatian agar kita menjadi orang yang paling mereka cintai dan dekat dengan mereka...

*Jika jiwa sudah indah dan bahagia....ia akan nampak malam seperti pesta besar,melihat fajar seperti indahnya kolam,semua insan yang kita nampak seperti berkasih sayang dan pondok buruk seperti istana yang dijaga rapi.....

*Izinkan aku terus menyayangi dirimu...merinduimu dan terus mencintaimu...kerana kaulah cintaku.

Friday, 28 September 2012

impian

hari ini....tiba-tiba kak gie teringin nak berehat secukup-cukupnya...setelah hampir sebulan bertungkus lumus dengan jadual yang begitu padat...rasanya kak gie tak mahu buat apa-apa....kak gie hanya....:

* tidur sepuas hati
*makan makanan yang sedap
*kalau dapat ke spa....
*tengok wayang
--..........BESTNYAAAAA......

-nak kosongkan kepenatan....

Wednesday, 26 September 2012

lumrah kehidupan

JANGAN bersedih jika hari ini kita tahu kasih sayang telah hilang.....
kerana ada kasih sayang yang hebat menanti kita....asalkan kita tidak lupa padaNYA,

JANGAN...tangisi pemergian yang tersayang,,,....kerana itu adalah perjanjianNYA..
Kita bina keyakinan diri...dari hinaan dan cacian...kita bangkit teguh berdiri..
pedulikan pandangan sekitar asal kita tahu hala tuju kita...biar dilandasan yang betul..
kerana dihadapan kita menanti sebuah harapan baru,
yang kita adalah penghuninya.....

kuatkan semangat teman.....
biar disisi kita tiada yang memahami,biar disisi kita hanya ada kepuraan,
kepuraan yang mengaburi kita...kesetiaan yang seketika.. 
NAMUN....kita mampu berdiri..kerana kita mahu yang terbaik dalam hidup kita,
langkah kita atur penuh teliti...supaya kita tidak terjatuh sekali lagi...

Terima kasih....
kerana...masih ada tangan yang sudi menghulur ketika kita hampir lemas...
hargailah setiap detik....kerana tiba masa ia akan hilang juga.....

istimewa buat teman....jangan bersedih lagi....

persahabatan

Melambangkan ikatan yang kukuh...susah senang diharungi bersama...ibarat cubit peha kiri..peha kanan jua merasa ..itulah sahabat sejati...seronokkan kalau ada sahabat yang sentiasa ada ketika kita memerlukan dan begitu sebaliknya...rahsia disimpan rapi-rapi,kerana curahan rahsia atas dasar kepercayaan...

 ketika umur kak gie 13 tahun dulu...kak gie mempunyai 3 Orang sahabat yang paling akrab....seronok bersama..banyak kenangan yang kak gie lalui..seorang cantik,pemalu dan pandai antara kami bertiga,seorang lagi suka melawa....emmm...fesyen-fesyen terkini semua diikuti..seorang lagi sentiasa jadi rebutan kaum-kaum adam ketika itu...kak gie...????......sederhana sahaja.....bila meningkat dewasa lebih dari umur 13 tentunya....masing-masing..sibuk dengan tugas dan pelajaran....sehingga kami dipisahkan oleh tuntutan kewajipan..masing-masing belajar di tempat yang berlainan..sekali-sekala kami akan berjumpa untuk bercerita tentang hal diri sendiri....SERONOKNYA saat itu....

Hari ini...persahabatan itu sentiasa ada..dan kak gie senang dengan persahabatan ini ditambah pula dengan adanya teman karib kak gie yang sentiasa memberi dorongan dan pandangan...walaupun usia semakin meningkat tidak semestinya kita matang dalam membuat keputusan..pandangan teman-teman lain perlu kita fikirkan...

TAPI.....
nasihat kak gie berhati-hati....kerana ada sahabat yang sanggup melukakan hati sahabatnya sendiri untuk kepuasan diri sendiri....jangan bersedih kerana sahabat seperti itu akhirnya akan sedar bahawa "langitnya tidak selalu cerah"....suatu hari akan ada kesedaran bahawa itu kesalahannya yang paling besar kerana melukakan hati sahabat yang lain....

Untuk itu....berkawan dan bersahabat biarlah bersederhana...kerana ketika kita gundah gelana,hati keluh kesah...bimbang menguasai diri...bukan semua boleh kita kongsikan dengan sahabat....simpanlah sedikit RAHSIA DIRI....kerana DIA yang Maha Mengetahui Rahsiamu.....

Tuesday, 25 September 2012

kerinduan

Siapa yang tak pernah merasai kerinduan??...

BOHONG....!!!!.

Jika ada yang mengatakan perasaan itu tidak pernah ujud dalam dirinya....
rindu adalah perasaan yang datang kerana ada rasa sayang dan cinta....
jika perasaan itu tiada...bermakna tiada sayang dan cinta.

BENAR....

Rasa rindu itu perit...sakit...dan menyiksakan..
tapi ada manisnya...bila kerinduan itu dirasai bersama
bertambah manis jika disulami dengan ucapan bermakna.

JADI.....

Mulakan dari saat ini,
semai kerinduan untuk yang tersayang,
taburi dengan kata-kata yang penuh bermakna
kata-kata yang bukan kepalsuan,
yang lahir dari sanubari penuh IKHLAS....

'semoga kekal dan berpanjangan..." 


PERMATA HATIKU

ALHAMDULILLAH..

Kak gie dikurniakan dua cahaya mata lelaki....yang sulung sekarang berumur 13 tahun dan yang paling kecil sembilan tahun....susah senang membesarkan anak seperti juga ibu-ibu yang lain..
ada musimnya tingkahlaku anak-anak cukup menyenangkan..  ada ketikanya...hanya yang bergelar ibu mengetahui....

Ketika diri tak dapat mengawal kemarahan atas sesuatu yang dilakukan anak-anak...kita seperti tidak sedar yang suatu ketika dulu kita pernah menjalani tingkahlaku seperti itu....dan bila malam tiba..ketika anak-anak tidur...raut wajah mereka kita hampiri....IBU SAYANG KAMU BERDUA....

Itulah sikap amarah dan kasih sayang seorang ibu....tegur dan marah kerana sayang...
Tapi anak-anak kadang-kadang tidak mengerti...emmm..tentulah..kerana mereka masih anak-anak dan cuba kita memaling sekejap ke belakang....KITA DULU JUGA SEPERTI ITU.....

Bagi yang bakal menjadi ibu dan ayah..atau yang baru sahaja menerima permata hati pemberian ILLAHI...ingatlah...mereka amanah kita....sakit mereka..kalau boleh ingin ditukar ganti dengan kita...itulah sayangnya seorang ibu....

Monday, 24 September 2012

CINTA PERTAMA

cinta pertama....

Kelakar kalau diingat-ingat cinta pertama....ketika itu masih kecil-kecil lagi..rasanya itulah pasangan kita yang paling baik,cantik......,tampan,hensem...kita ketika itu rasanya sanggup merenang lautan api.meredah onak duri...semua kita sanggup...

Tapi bila kita melangkah ke alam yang lebih matang...kata orang berpengalaman.."berpijak dibumi yang nyata"...kita sedar rupanya dunia ini luas....banyak hal yang berlaku dari luar kamus harian kita...pilihan dihadapan kita...tapi JANGAN TERSALAH PILIH DIKKKK.....macamana nak tau betul ke tidak pilihan kita????....

Bukan soal jodoh saja kena berhati-hati memilih....semua hal perlu berhati-hati..dari percakapan,tingkahlaku dan geraktutur....Malahan NIAT juga perlu difikirkan dengan teliti...
setelah pilihan dibuat..kita perlu bertanggungjawab dengan pilihan kita...kalau ada yang kurang kita jadi penambah serta pelengkap....barulah manis kehidupan seharian kita....

Apa yang telah ditakdirkan oleh ALLAH...kita terima dengan redha...andai pilihan kita tepat UCAPKAN SYUKUR...andai pilihan kita tersasar...kita cuba perbetulkan dilandasan yang betul...andai itu PINJAMAN yang ALLAH bagi untuk seketika...kita terima... walau hati dan fikiran tidak dapat menerima....kita perlu fikir dengan hati terbuka...ADA SEBABNYA ......

Sunday, 23 September 2012

tabir waktu


TABIR WAKTU....

Satu ketika dulu aku menagih kasih sayang darimu,
perhatianmu kita curi untuk kemenangan
sehingga ada yang merajuk panjang
walaupun dia dari aliran nadi yang sama

Aku melangkah bersama waktu
jerit perit dirimu aku memandang dengan sinar
ada ketika pemikiran melangkau usia
sehingga aku berdosa kepadamu

Teguran dan kata sayang  darimu
kekadang aku salah ertikan
detik hati berbicara
"Ahhhh...dia bukan sayang padaku"

Hari ini....
aku mengerti segala-galanya
kasih sayangmu adil
 aku berdiri diwaktu itu
dan aku semakin mengerti..

Menagih kasih sayang,perhatian..
semua itu berputar dalam tabir waktuku
yang suatu ketika dulu digarisan waktumu
AKU SEMAKIN MENGERTI.....

MAAFKAN AKU...

Jika aku sebelum ini tidak mengerti
atau pura-pura tidak memahami..
itulah tabir waktu...ibu..aku..dan anak...



 


Saturday, 22 September 2012

kepalsuan

Kepalsuan dan kepura-puraan...

Ejaan yang berlainan.....tapi melambangkan negetif....untuk menilai semua ini perlukan kemahiran dan kepandaian....

SUKAR BUKAN.... ?.....jika kita tiada kemahiran dan kepandaian...tapi sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah jua..kerana tidak ada sesuatu yang paling HEBAT pun kecuali Kekuasaan ALLAH......

.....JADI....jauhkan diri kita dari sifat negetif ini....memang sukar untuk berubah menjadi baik..tetapi selagi kita tidak mencuba, kebaikan itu tidak akan ada dalam diri kita.....

Sama-samalh kita berubah dan berusaha membaiki kelemahan diri ...INSYAALLAH...niat yang baik akan termakbul jua..amin....

Friday, 21 September 2012

teliti

Syukur kepada ALLAH kerana memberi nafas untuk kita semua menikmati kehidupan didunia ini...

kak gie ingin berbicara mengenai betapa perlu kita meneliti dan berfikir sebelum berkata-kata,kerana tanpa sedari kita sebenarnya boleh mengguris hati dan perasaan insan lain...memang sukar untuk memastikan kata-kata yang diucapkan tidak menyinggung hati insan lain.kerana kita adalah hambaNYA yang serba kekurangan.

Banyak kekurangan diri kita...kita menilai diri kita dari setiap sudut...dan pandangan insan lain juga perlu diambil kira...kadang-kadang kita cepat melatah bila kekurangan diri kita disebut dan dibicarakan...begitu juga kak gie...tapi satu ketika nanti kita sedar itulah kekurangan kita yang pernah disebut dan dibicarakan...akhirnya kita akur dengan semua itu..

Sebagai insan...kita jadikan ikhtibar,kita perbetulkan apa yang perlu kita perbaiki...kerana kita bukannya insan yang SEMPURNA....air mata adalah teman yang paling setia bila kita meneliti diri kita sepenuhnya.....memohon dan merendahkan diri kita kepadaNYA  kerana itulah jalan yang TERBAIK.....

penantian

Menunggu sesuatu yang kadang-kadang begitu membosankan....ia melibatkan masa,keikhlasan dan kejujuran.....ada yang sanggup menunggu bertahun-tahun atas sesuatu yang tak pasti dalam hidupnya....tetapi atas dasar KEMUNGKINAN.....terus menunggu....

Kadang-kadang menunggu sebuah penantian yang menjanjikan kebahagian,rasanya berbaloi-baloi...
Tapi sebagai manusia yang lemah ,segala kebahgiaan telah diatur olehNYA....Kita hanya mampu berserah dan berdoa....

Doa kak gie....semoga segala penantian yang kita semua harapkan akan berakhir dengan kebahgiaan dan jangan persiakan segala penantian selama ini.....HARGAILAH......

Thursday, 20 September 2012

kosong....kosong...kosonggg....

Sinonim dgn lagu Najwa Latiff.....perasaan seorang wanita jika sering ditinggalkan oleh sang kekasih....bkn kerana tugas...tpi suka menghabiskan masa dengan aktiviti peribadi.....tolonglah memahami perasaan  itu.....

Kekosongan itu tidak boleh dikongsi dengan sesiapa pun....kerana tiada siapa yang mengerti,hanya dia yang bernama kekasih yang layak mengisi kekosongan itu....aduhai ....sedih bila memikirkan hal yang banyak berlaku...

 Pandangan kak gie....

Sayang dn sematkn rasa kecintaan pada pasangan masing-masing...pupuk dengan penuh ikhlas..kerana bila salah seorang tiada kita akan merasai kekosongan itu dengan penuh keperitan...ketika itu laungan kehilangan tidak akan sesiapa mengerti,kerana ruang kasih sayang itu telah lenyap dan ..... KOSONG.....

Wednesday, 19 September 2012

berjauhan

Kisah kehidupan isteri yang berjauhan dengan suami tercinta kerana tugas dan tanggungjawab masing2.....kesabaran dan kejujuran adalah penting dalam kehidupan pasangan seperti ini..mungkin ramai yang mengatakan "tak sayang suami@ isteri ke..berjauhan seperti ini?....pada pandangan kak gie...sebenarnya ada pelbagai kesan dalam kehidupan kita....ketabahan paling penting disulami dengan kekuatan yang tiada penghujung...kita yang tahu kehidupan kita..namun berterima kasih juga kepada yang menunjukkan kebimbangan walau dalam bentuk apa sekali pun....mungkin berjauhan akan menambahkan lagi rasa kasih dan sayang dan ada juga yang diduga dengan pelbagai kerenah kehidupan....

SABARLAH...

.jika kita sering memikirkan kehancuran maka serba sedikit kehancuran hampir kepada kita....fikirkan KEBAHAGIAAN DAN KEDAMAIAN....itu jalan yang terbaik...berdoa dan terus berdoa agar perjalanan hidup kita akan menuju kemanisan....aminn..

Tuesday, 18 September 2012

ketabahan




Sukarnya belajar menjadi manusia yang tabah...kadang2 kita sedaya upaya ingin menjadi setabah dan sekuat ombak dipantai...ttpi dengan sebaris kata2 air mata mengalir jua.....ttpi kita perlu ingat air mata yang mengalir itu merupakan aliran ketabahan yang kita semat rapi selama ini....hanya mengalir bila adanya sentuhan kata2 yg ikhlas dari bibir yang mengerti....

   

Salam...

Ada ketikanya... 
Hati begitu memberontak, amarah menguasai diri kerana yang dihajati disekat dengan pelbagai rintangan... 
Tapi tahukah kita sebenarnya kegagalan kita itu diberi kerana dihadapan kita telah disediakan kemanisan dan kebahagiaan... 
Semoga kemanisan itu berpanjangan... 
Amin...