Monday 22 October 2012

kenangan semalam.....

Diam tak diam hampir 3 tahun kak gie bertugas sebagai pendidik di sini...pelbagai kenangan kak gie lalui....pahit..manis..ketawa..menangis semua kak gie telah rempuhi...suka atau tidak semua tanggungjawab kak gie laksanakan sedaya upaya kak gie...

Murid tahun 6 telah selesai menduduki peperiksaan tahun enam dan juga peperiksaan akhir tahun...jadi guru- guru tahun enam merancang pelbagai aktiviti agar terisi masa mereka dengan aktiviti yang berfaedah...ada guru yang merancang aktiviti sukan antara kelas...pertandingan nyanyian,pertandingan nasyid dan juga pertandingan azan...seronok melihat anak-anak zaman sekarang....mereka memang berani ketika berada di pentas dan memang kreatif dalam melakukan segala aktiviti....Seingat kak gie...selepas kak gie menduduki peperiksaan penilaian tahun lima (ketika itu....UPSR tak ada lagi)...yang kak gie ingat hanya ada pertandingan permainan sahaja....tapi sekarang anak-anak murid memang bertuah..

sebelum kak gie bertugas di sini kak gie bertugas di salah sebuah sekolah di Melaka....salah satu peristiwa serta kenangan yang tak mungkin kak gie lupakan......ketika itu kak gie mengajar murid tahun 2....kak gie ingin bercerita tentang jenis-jenis pekerjaan....dan dalam pengajaran kak gie...kak gie memberikan beberapa contoh pekerjaan HALAL.....seperti contoh....bla..bla..bla....kak gie meminta beberapa orang murid memberikan contoh pekerjaan yang halal ...seorang murid yang penuh yakin bangun dan memberikan contoh...".cikgu saya tahu contoh pekerjaan yang halal tu...."....baiklh berikan contoh...."pekerjaan yang halal itu adalh bila kita masuk kedai ada tanda HALAL....."...OOOOOO......kak gie tersenyum.....kreatif kan anak-anak sekarang......

3 comments:

  1. Anak2 skarang ni sgt2 kreatip!
    bila ckp nak blanje burger bakar pun dorg xnak, bila tny nak mkn ape... Kenny Rogers!
    adoiii...

    itu baru anak murid, belum anak sendiri lg...

    ReplyDelete
  2. Yela kak gee... cm kelas saya 4B tuh ha..bila saya soal pegi mane? Dia jawab pegi tandas... sedangkan saya dah nampak dia berlari pergi kekantin pukul 10.40am... datang lagi sorang saya tanya pergi mane dia kata pegi kantin..kenapa saya tanye sebab dia (pelajar berbohong kate pegi tandas tadi)ajak pegi beli sagun...apa yang lawaknyer... saya tanyer mana jawapan yang betul ni? a. pergi tandas B. pergi beli sagun... budak yang berbohong tu bleh jawab 'B'.kelakar plak.. gelak besar saya dalam kelas... budak lain gelak la dah saya gelak.. kalu tak, ada berani diorang nak gelak...hehe

    ReplyDelete