Friday, 30 November 2012

perlu atau tidak.....

ASsalamualaikum....selamat malam...jam.menunjukkan 8.06pm...pernah atau tidak kita merasai yang diri kita tidak diperlukan....ye lah..macam rasa percakapan kita tidak diberi perhatian....sms yang dihantar dibalas dengan perkataan yang "hendak tak hendak"...atau kita bersungguh-sungguh cerita hal yang berlaku...jawapannya bila ditanya...eemmm....okkk.....entah.....pernahkan?.....

Apa yang perlu kita buat???....agar kita tak "makan hati"..."sakit hati"..."jauh hati"......pada kak gie mudah saja.....tanya kenapa?..kalau jawapan yang diberi boleh diterima akal yang waras kita perbaiki diri...kalau jawapan hanya tindakan psikomotor...angkat bahu...kita tau yang kita perlu jauhkan diri...lebih-lebih lagi ~tiada jawapan,senyap....~..itu tanda-tanda awal kita perlu bersiap sedia dengan kesedihan....tapi jangan bersedih adik-adikku sayang...kita mendoakan yang terbaik..walaupun hati kita terlalu sakit.....

Saturday, 24 November 2012

sejarah

Assalamualaikum....

kak gie bercadang nak bercuti ke Langkawi sebelum memasuki tahun persekolahan 2013..dah tak sabar rasa hati nak bercuti bersama keluarga tersayang..entah tahun berapa last kak gie pergi langkawi...tentu banyak yang berubah..tapi sejarah tidak pernah berubah..sejarah tetap ada dan sesiapa pun tidak berhak mengubah sejarah..begitu juga dalam hidup kita..

banyak sejarah suka duka yang kita lalui...terpulang pada kita tabah  mengharungi atau kita mampu menangis dan berserah...pada kak gie..kita perlu kuat menghadapi...kerana kita masih ada tugas yang belum selesai kita laksanakan...kita perlu teruskan kehidupan kita..perlu kuat dan tabah....semoga adik2 di luar sana tabah dan teguh walau badai melanda..itu tandanya DIA   ...merancang sesuatu yang hebat untuk kita...

Thursday, 22 November 2012

seronok belajar

Assalamualaikum....hari ini baru kak gie berkesempatan menjenguk laman ini..sibuk dengan jadual kuliah dan segala aktiviti seharian...jika difikir-fikirkan rasanya memang tak sabar-sabar nak habiskan 2 semester lagi....memang seronok belajar bersama kawan-kawan yang sealiran...lebih2 lagi kawan yang memahami..yang boleh berkongsi cerita..lebih-lebih lagi ketika musim peperiksaan...yang seronoknya ketika belajar dan berjumpa dengan rakan2 sekuliah ialah bila part makan...mulut masing-masing berazam nak diet..tapi...emmmmm.....diet sekejap je..pantang keluar je makan...semua kedai makan kalau boleh nak rasa....bila dah kenyang....ooooo...kita kena diet esok...tapi esoknya tetap makan.....makan..dan makan....time nak exam..bila baca buku..lupa..,baca..lupa..baca...lupa....akhirnya lupa baca....tapi bila semua itu berakhir tentu kak gie akan rindukan semua kenangan itu...

Saturday, 17 November 2012

semoga anak ibu tabah

Assalamualaikum.....

alhamdulillah segalanya telah selesai dengan izinMU ya ALLAH...walaupun hati sedikit sebak dan rasa terkilan yang teramat sangat kerana tiada disisi anak kak gie ketika itu...
maafkan ibu....bukan niat ibu....tetapi keadaan yang memaksa...sebagai anak lelaki kena kuat dan tabah....

Bila diingat sebelum itu....anak kak gie yang berumur 9 tahun tidak menunjukkan rasa takut untuk berkhatan...."alahhh...macam gigit semut je...kacang je tu...."itulah kata-kata yang sering disebut...

Pada hari kejadian...kak gie tidak senang duduk dalam bilik kuliah....mata hanya memandang telefon...."menangis ke....takut ke.."...curi-curi keluar dari bilik kuliah dan tekefon....meruntun hati seorang ibu mendengar anak lelaki ibu menangis....

Ya ALLAH....kuatkanlah semangatnya...dan semoga anak ibu menjadi anak yang baik...amin...

Tuesday, 13 November 2012

jangan bersedih....



Assalamualaikum .....seronokkan dapat bercuti bersama keluarga tersayang..makan bersama..bergurau senda..dapat berkongsi cerita suka duka seharian...indahnya..

Tapi pernah atau tidak kita terfikir tentang seseorang yang tiada sesiapa disisinya..merasai kesedihan kerana disisinya tiada tempat untuk mencurahkan rasa gembira dan kecewa sehariannya....jangan bersedih sahabat...DIA sentiasa bersamamu..sentiasa mendengar keluh kesahmu..berceritalah kepadaNYA..DIA akan mengatur segala-galanya untukmu

Thursday, 8 November 2012



Assalamualaikum....tinggal esok lagi...kemudian  murid-murid akan bercuti panjang....hari ni kak gie rasa penat dari hari biasa..tetapi merasai kepuasan...bila dapat melakukan perkara yang seronok dan kak gie minat...menyiapkan pentas bersama rakan -rakan tersayang....

untuk rakan-rakan guru...selamat bercuti....

Saturday, 3 November 2012

Assalamualaikum....adik- adik kak gie yang kak gie sayangi...ini kisah hidup seorang perempuan yang bergelar isteri....sebak rasa hati kak gie bila ada yang sudi meluahkan rasa derita didalam hati..mungkin tidak tertanggung lagi peritnya menyebabkan luahan rasa ini kak gie kongsikan dengan adik-adik.....

adikku.....kalau rasa ingin menangis...menangislah sepuas hati...jangan disekat air mata itu...sebab dengan menangis derita itu akan berkurangan....biarkan dia yang memang ingin memilih cara hidupnya...setelah terlalu banyak pengorbanan kau lakukan....cukuplah...fikirkan dirimu serta anak-anakmu...kerana kau telah berusaha sedari
awal agar hubungan itu berpanjangan...dan ingatlah DIA ada bersamamu....mengadulah kepadaNYA....dan nasihat kak gie...jangan terlalu menyendiri....kerana kesedihan itu akan menghampiri......buatlah sesuatu yang boleh mengembirakanmu....dan derita itu akan beransur-ansur menghilang......

Thursday, 1 November 2012

assalamualaikum.....

Biar aku berbicara seketika...
mungkin rasa pedih berkurangan
aku lalui semua dengan sekuat hatiku
biarpun kekadang air mata menemani

pengorbanan....

terlalu banyak...
tidak bisa dihitung
kalau kau bisa menghitung
kau akan mengerti
itu lah yang aku lakukan untukmu

janji.....

setiap janjimu aku sematkan
dan aku akan sering ingatkan
walaupun aku tahu itu janji awanmu
ringan dan bermusim

hari ini....

dengan sedikit kekuatan
setelah...pengorbanan tidak dihargai
dan janji tidak pernah kau kotakan
aku akan melangkah pergi...
dan hiduplah dengan bahagia....


☆........ingatlah...sahabat ....DIa....tetap bersamamu...dan memohonlah kepadaNYA...