Thursday, 25 October 2012

semoga bahagia

InsyaALLAH.....esok semua umat islam akan menyambut hari raya haji@ juga dikenali hari rsya korban.....yang sudah sampai ke kampung halaman tentu bahagiakan ...bersama keluarga tercinta....yang perempuan sibuk di dapur memasak rendang dan yang lelaki yang rajin-rajin tu sibuk membakar lemang @ juga sibuk-sibuk membakar rokok...
kak gie tahun ini berhari raya disini...tidak ada yang istimewa selain dari kak gie memasak rendang yang kak gie namakan rendang siti nurhaliza....mudah saja nak membuatnya....ok kak gie nak berkongsi resepi ini bersama2....buat tau...

baiklah untuk sekilo daging...bahan2nya:
bawang merah 1/2 kilo
halia dan lengkuas sedikit saja tau
serai 3 batang
lada kering kalo nak pedas isi lebih
buah keras sepeket kecil
bahan2 di atas perlu di blen dan ditumis dulu sehingga naik bau.....wangi...
kerisik 2 paket kecil
kicap manis dalam suku botol kecil
santan 1 biji kelapa...
※ setelah bahan tadi naik bau...daging yg telah dipotong nipis2 dimasukkan kedalam kuali tadi ...biarkan ia mereneh dengan api yang kecil....oppssss...jgn lupa ktika memasak tadi masukkan santan....bila menggelegak isikan buah keras ,kicap dan juga kerisik...jangan lupa garam ye....secukup rasa....biarkan di atas dapur...sekali sekala kacau....biarkan kering...kemudian bole dihidang....smbil2 memasak dapur yang kosong sebelah lagi tu masaklh nasi empit segera.....selamat mencuba.....

Monday, 22 October 2012

kenangan semalam.....

Diam tak diam hampir 3 tahun kak gie bertugas sebagai pendidik di sini...pelbagai kenangan kak gie lalui....pahit..manis..ketawa..menangis semua kak gie telah rempuhi...suka atau tidak semua tanggungjawab kak gie laksanakan sedaya upaya kak gie...

Murid tahun 6 telah selesai menduduki peperiksaan tahun enam dan juga peperiksaan akhir tahun...jadi guru- guru tahun enam merancang pelbagai aktiviti agar terisi masa mereka dengan aktiviti yang berfaedah...ada guru yang merancang aktiviti sukan antara kelas...pertandingan nyanyian,pertandingan nasyid dan juga pertandingan azan...seronok melihat anak-anak zaman sekarang....mereka memang berani ketika berada di pentas dan memang kreatif dalam melakukan segala aktiviti....Seingat kak gie...selepas kak gie menduduki peperiksaan penilaian tahun lima (ketika itu....UPSR tak ada lagi)...yang kak gie ingat hanya ada pertandingan permainan sahaja....tapi sekarang anak-anak murid memang bertuah..

sebelum kak gie bertugas di sini kak gie bertugas di salah sebuah sekolah di Melaka....salah satu peristiwa serta kenangan yang tak mungkin kak gie lupakan......ketika itu kak gie mengajar murid tahun 2....kak gie ingin bercerita tentang jenis-jenis pekerjaan....dan dalam pengajaran kak gie...kak gie memberikan beberapa contoh pekerjaan HALAL.....seperti contoh....bla..bla..bla....kak gie meminta beberapa orang murid memberikan contoh pekerjaan yang halal ...seorang murid yang penuh yakin bangun dan memberikan contoh...".cikgu saya tahu contoh pekerjaan yang halal tu...."....baiklh berikan contoh...."pekerjaan yang halal itu adalh bila kita masuk kedai ada tanda HALAL....."...OOOOOO......kak gie tersenyum.....kreatif kan anak-anak sekarang......

Sunday, 21 October 2012

alhamdulillah.....tidak lama lagi cuti sekolah akan datang.....bagi ibubapa yang telah merancang untuk menghabiskan masa bersama keluarga tercinta..tahniah....pelbagai aktiviti dirancang...tentu seronokkan??,,......

bagi kak gie pula...cuti seperti 2 atau 3 tahun yang lepas....tarikh bercuti hingga tarikh bertugas semula semuanya dihabiskan bersama teman2 sekuliah....dari jam 8.00 pgi hingga ke jam 5.00 ptg @ berlangsung hingga malam hari.....itulah pengorbanan......pengorbanan yang perlu kak gie lakukan...

rindu pada anak-anak selama itu kak gie pendamkan....kak gie hanya berdoa agar suatu hari nanti anak-anak kak gie mengerti apa yang kak gie lakukan....semuanya untuk mereka tersayang....

Friday, 19 October 2012

cerita esok

selamat petang.....alhamdulillah kak gie dan anak sudah sihat...esok sekolah kak gie akan mengadakan majlis makan-makan di salah satu tempat di bukit Jalil....seronok jugakan kalau sekali sekala dapat bersantai seperti itu...sebab banyak masa dihabiskan dengan melakukan tugas-tugas sebagai pendidik..dan setelah berpenat lelah dan berkejar dengan tugasan yang tidak pernah habis...esok adalah harinya......KITA ENJOYYYY.....bukan selalu sekali sekala.....
ESok kak gie nak tengok kawan-kawan kak gie yang memang suka melaram...emmmmm...kalahkan artis bila mereka melaram....walaaaaaaa......tak sabarnya...tunggu tau...kak gie akan ambik gambar mereka....kak gie pula esok akan memakai blaus dan kain berbentuk A.....emmmm.....camno pulak tu....??....TUNGGUUUUU....

Sunday, 14 October 2012

assalamualaikum.......
sudah beberapa hari kak gie tak singgah di laman ini...bukan lupa...tapi kak gie kurang sihat.ketika sakit baru kak gie sedar segala nikmat yang Allah bagi cukup besar...kak gie...hilang selera makan....perut lapar tapi selera makan tiada.....itu baru sedikit ujian ALlah bagi kepada kak gie...tapi kak gie dah keluh kesah...kak gie batuk dari selepas hari raya aidiladha hingga sekarang.....dah macam-macam ubat kak gie minum....tapi tak baik- juga.....
tapi kak gie sepatutnya bersyukur kerana sakit kak gie bukan seteruk mana pun...jika dibandingkan dengan penyakit kronik yang lain......betul tak?....

Wednesday, 10 October 2012

cepat sembuh

selamat pagi......semoga hari ini memberi seribu kesejahteraan buat semua...
kak gie .....hari ini tidak dapat menguruskan hal lain terutama dengan kerjaya kak gie sebagai pendidik.....anak kak gie yang ke dua demam.....susah betul hati kak gie.....dia memang kerap demam.....nak makan ubat pun susah....dan ada ketikanya boleh menaikkan kemarahan kak gie.....
Bila demam......mengambil masa nak sihat semula.....bila dah sihat.....mulut tak berhenti bercakap.......itulah anak-anak......sayang ibu tak pernah berubah......
buat semua....selamat menjalankan tanggungjawab masing-masing dengan penuh ikhlas dan jangan lupa berikan senyuman seikhlas hati agar hari anda penuh kemanisan
.......

Saturday, 6 October 2012

SUATU HARI.....

Hari nie....ada program disekolah....sesuatu yang baru dan menarik...seronok juga belajar sesuatu yang baru....itulah ILMU....akan seronok belajar jika ia mendatangkan faedah....selepas program tersebut kak gie dan teman-teman yang lain menghadiri sebuah majlis perkahwinan di sekitar Shah Alam...ALHAMDULILLAH perkahwinan yang meriah....pengantinnya pun cantik dan sama padan....sealiran....kerjaya  DOKTOR.....

TAHNIAH  ibu pengantin....tema..purple dan putih...memang manis dan lembut...lauk pauknya kak gie puji...memang sedap...ayam,daging,ulam....kuih muih...cendol...memenuhi citarasa kak gie dan kawan-kawan yang lain...

Selepas itu kak gie dan kawan-kawan mengambil kesempatan ke galeri tudung FAREEDA...WOWWW....memang menarik...tertarik...emmm....kawan-kawan kak gie tanpa berfikir panjang setelah memilih pelbagai jenis warna...perempuankan....kalau dah suka ..
.kak gie????.....window shoping je...kemudian..masuk jakel...baju pula yang jadi pilihan..warna pink lembut...tak lama lagi nak raya hajikan?..keluar dari jakel....masing-masing jeling galeri ARIANI...kalau tak masuk rasa terkilan....emmmm....perempuan...ARIANI LAGI....Kak Gie tak...hanya meninjau sahaja.....

Itu sahajalah yang kadang-kadang boleh melapangkan fikiran...TAPI ,bukan selalu....kerana segala-galanya ada had....yang difikirkan perlu dan berbaloi untuk digunakan....Betul ke perempuan suka shoping???????.......@ lelaki suka shoping?????...


Wednesday, 3 October 2012

diriku dan kamu......



Buat renungan diriku dan juga sahabat2 tersayang....

hidup kita umpama roda....
umpama air...ada pasang surutnya
andai kita bahagia dan selesa
jangan dicerca dan jangan lupa rumput dibumi
kerana akan tiba waktunya kita merasai kesukaran
dan ada waktunya rumput dibumi memberi kekuatan
ketika bunga-bunga segar mengharum
jangan menghina lopak di tangga

kerana ada tikanya kegusaran melingkari diri
lopak juga tempat penyejuk hati.....

*.....belajar faham bahasa kritis jika ingin menjadi manusia berperasaan.....kita hidup bukannya lama...bila-bila masa akan dijemput pulang..kerana segala yang ada disamping kita hanyalah pinjaman dari ALLAH.....BERBUAT BAIK DAN BERPRASANGKA BAIK.....KAK GIE sayang kamu semuaaaaaa.....

Monday, 1 October 2012

kepadaMU....

kehidupan kita ini bermusim...ketika bayu lembut menyapa pipi...itulah tikanya diri kita berada dalam keselesaan...ketika hujan renyai turun...basah menyapa kita......kita berlari mencari sesuatu yang boleh memberi kita kekuatan dan semangat kerana dihadapan kita hujan batu menunggu untuk menimpa kita....tatkala sajli membuai rasa...kita lupa sejenak tentang hujan....kerana itulah kita sebagai manusia yang sering lupa....

ketika musim silih berganti dalam hidup kita...jangan kita lupa tentang pengalaman lalu..kerana pengalaman itulah yang akan menyedarkan kita istilah kehidupan...tidak semua yang kita impikan akan berakhir dengan kebahagiaan dan tidak juga berakhir dengan penderitaan.....kerana DIA maha pengatur urusan kita.....tugas kita disini menapak mengikut aturanNYA...dan insyaalah lembayung kasihNYA bersama kita.....